Nekklachten komen veel voor en zijn, na rug- en schouderklachten, de meest voorkomende klacht aan het bewegingsapparaat. Het is zelfs zo dat ongeveer 30% van de gehele bevolking in de loop van een jaar wel eens last heeft van de nek. Gelukkig verdwijnt de pijn bij de meeste personen zeer snel.

De meeste klachten ontstaan door langdurige overbelasting, zoals een ongunstige zithouding (denk hierbij aan langdurig onderuit gezakt achter de computer zitten)of werkhouding. Daarnaast kan ook een verminderde beweeglijkheid van de bovenrug, of juist een vergrote beweeglijkheid van de nek, een rol spelen. Pijnklachten kunnen veroorzaakt worden door de spieren, banden en gewrichten die in de nek aanwezig zijn. Het is in de meeste gevallen echter niet te achterhalen welke structuur er precies verantwoordelijk is voor de ervaren pijn. In de praktijk proberen we, door een gedegen onderzoek, wel om de meest waarschijnlijke oorzaak voor de klacht te achterhalen.

Dit heeft er toe geleid dat we in de praktijk vier verschillende typen nekklachten onderscheiden:

• Nekklachten met een beperkte beweeglijkheid.
  • Nekklachten met een verminderde stabiliteit.
  • Nekklachten met uitstralende pijn in de arm.
  • Nekklachten met hoofdpijn.

Hoe ziet onze behandeling eruit?

Voor elk type nekklacht hebben we een specifiek behandelprotocol geschreven. Dit houdt in dat de behandelvorm afhankelijk is van welke type er bij u gediagnosticeerd wordt. In de meeste protocollen werken er meerdere therapeuten gezamenlijk aan uw herstel. Zo werkt bijvoorbeeld de manueel therapeut aan het herstel van de beweeglijkheid van de gewrichten, een andere therapeut aan de spanning in uw spieren en weer een andere therapeut aan uw bewegingsgevoel en uw houding.

Evaluaties

Om de behandeling zo goed mogelijk op uw persoonlijke situatie af te stemmen en de voortgang ervan te monitoren, maken wij gebruik van enkele meetinstrumenten. Deze zetten wij op vaste momenten in. Een belangrijk onderdeel van deze metingen vormen de door u ingevulde vragenlijsten. U kunt hierin aangeven hoeveel en bij welke activiteiten u klachten ervaart.

Heeft u last van nekklachten? Neem direct contact op via telefoonnummer 0255-532211 of meld uzelf aan via onderstaande knop.