Er zijn in Nederland meer dan twee miljoen mensen die elke dag pijn hebben. Soms is de oorzaak hiervan duidelijk, maar soms ook niet. Maar mét of zónder duidelijke oorzaak, er is iets te doen aan chronische pijn. Sabine Pruntel van Fysiotherapiepraktijk IJMed legt uit wat.

“Mensen die met chronische pijn bij me komen, zijn vaak bang dat ik ga zeggen dat het tussen hun oren zit”, vertelt Sabine. “Of dat ze er maar mee moeten leren leven. Gek genoeg doe ik dat ook, alleen niet op de manier waar ze bang voor waren. Tussen de oren, in de hersenen, wordt namelijk de beslissing genomen of we pijn voelen. Het is echter niet zo dat je dus die pijn verzint of je aanstelt. Die pijn voel je. Alleen is de oorzaak van de pijn niet altijd te vinden op de plek waar je de pijn voelt. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren, die invloed hebben op ons pijnsysteem.”

“Maar zelfs als de oorzaak van de pijn bekend is, wil dat niet altijd zeggen dat wij die pijn weg kunnen nemen”, vervolgt Pruntel. “In die zin is ‘leer er maar mee leven’ dus geen onzin, want er níet mee leren leven is geen optie. Maar ook daar kunnen we je mee helpen. Want revalidatie bij chronische pijn neemt in sommige gevallen dan wel de pijn niet weg, maar zorgt er in dat geval wel voor dat je veel minder lijdt onder de pijn. Omdat je er anders mee omgaat.”

Bent u ook een van die vele mensen met chronische pijn en wilt u hier begeleiding bij? Maar dan een afspraak met Sabine, dan kijkt zij samen met u naar de aanpak die het best bij u past. Bel voor een afspraak 0255 53 22 11 of mail naar info@IJMed.nl